livetochkarleken

Direktlänk till inlägg 22 februari 2011

Stackars våra barn...

Av åsa - 22 februari 2011 22:36

En skrämmande artikel skriven av Sanna Ehdin om hur våra barn påverkas av bl a kosten och stressen o ch brist på vitaminer och mineraler i dagens samhälle...


Barnen drabbas hårt
I dag har vi fått en hel generation som har vuxit upp med ”den snabba maten” med mycket tomma kalorier, snabba kolhydrater och kemiskt manipulerade fetter. Resultatet är att dagens folksjukdomarna blir allt vanligare bland barn. 20 procent av barnen reagerar på stress genom att bli deprimerade, överviktiga eller visa tecken på diabetes och kärlsjukdomar. Två av tre amerikanska ungdomar har redan i 13-årsåldern en betydande grad av åderförkalkning i blodkärlen. 


Under de senaste fyrtio åren har andelen västerländska barn med allergier ökat från 3 procent till närmare 40 procent. Sedan 1978 har andelen barn som får diabetes ökat med 40 procent. En fjärdedel av tioåringarna är överviktiga och sedan 1995 har användningen av magsårsmedicin fördubblats bland barn upp till 14 år. Tre av fyra svenska barn i förskole- och skolåldern har sömnbesvär. Det innebär svårigheter att somna, täta uppvaknanden under natten, mardrömmar och orolig sömn.


Allt fler undersökningar visar att skräpmat gör barn oroliga, aggressiva och även depressiva. En dansk studie av så kallade problembarn visade att de mår bättre om de byter godis, chips och läsk mot ordentlig frukost. Det var uppseendeväckande förbättringar med klart mindre sjukfrånvaro, färre konflikter och bättre koncentrationsförmåga hos de unga. I Köpenhamn satsar nu politikerna på att skolorna under en femårsperiod ska få bättre skolmat och kostvägledning, vilket kan spara in på både psykologhjälp och specialundervisning. Ska det vara så komplicerat att se de rätlinjiga sambanden mellan god näring och bra prestationer?


Allt hänger samman och vi måste se till helheten. Maten stressas fram och resultatet blir att vi själva blir stressade och sjuka. Industriellt framställd snabbmat sparar tid vid matlagning, men i stället får vi näringsbrister, fungerar dåligt och förlorar inkomst (= tid) av att vara sjuka. På 1950-talet lade vi i genomsnitt ner två timmar på matlagning varje dag och i dag knappt en kvart. Maten har blivit en anonym och opersonlig ”färdigprodukt” där färg, form, konsistens och smak spelar roll – men hur är det med allt det andra då?


Mat är inte endast något som vi stoppar i oss utan något mycket större. Råvaror är levande väsen som består av i stort sett samma biokemiska beståndsdelar som vi. Mat är energi och födan har även en andlig dimension. Hur den har vuxit eller odlats, hur den behandlas, förvaras och tillagas spelar roll för vilken energi den tillför. Vi äter inte bara för kroppen utan också för själen. 


Vad kan vi enskilda människor göra för att stå emot organisationsvärdenas framfart och ”rädda maten”? Genom att välja vilken mat och vilka hushållsprodukter vi köper kan vi styra inriktningen på industrins produktion. Allmänhetens intresse för ekologiskt odlad mat har ökat stort under de senaste fem åren och det har också gjort att allt fler livsmedelshandlare och odlare satsar på ekologisk och hälsosam mat. Det är vi som individer som kan och måste dra vårt strå till stacken för att skapa en god hälsa till oss, våra barn och barnbarn och för att kunna bygga en bestående framtid.


Sanna Ehdin
Fil dr, immunolog

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av åsa - 22 mars 2011 20:46

- Ok, jag ser det framför mig: öppna ytor, stooora fönster,  ljusa väggar. Äkta trägolv, som avger en underbar förnimmbar trädoft i hela huset. När jag tittar ut genom ett av de stora fönstren med gammaldags spröjs upptill, möter min blick havet. Hav...

Av åsa - 22 februari 2011 22:41

Här nedan kommer en artikel skriven av Sanna Ehdin, min idol:-))   En näringsbrist kan även ha rent fysiologiska orsaker, det vill säga att man äter otillräckligt eller att maten inte innehåller tillräckligt med näring. Men vad innebär det för kr...

Av åsa - 22 februari 2011 22:27

  En artikel av Sanna Ehdin Välj mat som stressar eller läker Matkrönika till Axfood, våren 2003 Två av tre svenskar är trötta eller stressade. Många lider av diffusa stressymtom som kronisk trötthet, koncentrationssvårigheter, magproblem ...

Av åsa - 22 februari 2011 21:45

Jag har insett mer och mer vilken viktig betydelse våra vitaminer och mineraler har för vår hälsa och vårt välmående. En vitamin som jag för tillfället är lite extra intressant är D-vitaminen. Här kommer ett stycke ur en artikel skriven av Sanna Ehdi...

Hus

Av åsa - 14 januari 2011 21:52

  Äntligen har lillfian somnat, och jag kan på ALLVAR börja ägna mig åt mitt fredagsmys   Jag fortsätter drömmeriet där jag slutade sist, och spanar in husläget i trakterna, och nästan direkt hittar jag mitt drömhus (fan också)! Jag blir ju så hi...

Ovido - Quiz & Flashcards