livetochkarleken

Direktlänk till inlägg 22 februari 2011

Det VIKTIGA D-vitaminet!!!

Av åsa - 22 februari 2011 21:45

Jag har insett mer och mer vilken viktig betydelse våra vitaminer och mineraler har för vår hälsa och vårt välmående. En vitamin som jag för tillfället är lite extra intressant är D-vitaminen. Här kommer ett stycke ur en artikel skriven av Sanna Ehdin 



D-vitamin är oerhört centralt för att vi ska hålla oss pigga och friska! Vitamin D är ett fettlösligt vitamin som är oerhört centralt en mängd funktioner i kroppen. Det är så viktigt att det borde definieras som ett hormon. Vi har bara 30 000 gener i kroppen och Vitamin D påverkar 2 000 av dem – vilket visar hur viktigt det är.

D-vitamin behövs för emotionell och psykisk stabilitet, för att få ett stabilt nervsystem och normala hjärtslag. Det är väsentligt för sköldkörtelns funktion (produktion av tyroxin) och brist ger lägre energinivå. Det hjälper huden att andas och är stärkande för lever och galla. Hela 60 procent av de som har typ 2 diabetes har D-vitaminbrist.

Det är helt nödvändigt för immunförsvarets funktion så att vi kan undvika förkylning och influensor. Vitamin D har även visat sig ge 60 procent skydd mot en rad cancerformer visar ny forskning, och personer som utvecklar cancer har ofta låga halter D-vitamin i blodet. Trettio procent av all cancer skulle kunna förebyggas om vi ökade intaget av D-vitamin menar läkare William Grant, internationellt erkänd forskare och vitamin D-expert.


Sanna Ehdin

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av åsa - 22 mars 2011 20:46

- Ok, jag ser det framför mig: öppna ytor, stooora fönster,  ljusa väggar. Äkta trägolv, som avger en underbar förnimmbar trädoft i hela huset. När jag tittar ut genom ett av de stora fönstren med gammaldags spröjs upptill, möter min blick havet. Hav...

Av åsa - 22 februari 2011 22:41

Här nedan kommer en artikel skriven av Sanna Ehdin, min idol:-))   En näringsbrist kan även ha rent fysiologiska orsaker, det vill säga att man äter otillräckligt eller att maten inte innehåller tillräckligt med näring. Men vad innebär det för kr...

Av åsa - 22 februari 2011 22:36

En skrämmande artikel skriven av Sanna Ehdin om hur våra barn påverkas av bl a kosten och stressen o ch brist på vitaminer och mineraler i dagens samhälle...   Barnen drabbas hårtI dag har vi fått en hel generation som har vuxit upp med ”de...

Av åsa - 22 februari 2011 22:27

  En artikel av Sanna Ehdin Välj mat som stressar eller läker Matkrönika till Axfood, våren 2003 Två av tre svenskar är trötta eller stressade. Många lider av diffusa stressymtom som kronisk trötthet, koncentrationssvårigheter, magproblem ...

Hus

Av åsa - 14 januari 2011 21:52

  Äntligen har lillfian somnat, och jag kan på ALLVAR börja ägna mig åt mitt fredagsmys   Jag fortsätter drömmeriet där jag slutade sist, och spanar in husläget i trakterna, och nästan direkt hittar jag mitt drömhus (fan också)! Jag blir ju så hi...

Skapa flashcards