livetochkarleken

Senaste inläggen

Av åsa - 22 mars 2011 20:46

- Ok, jag ser det framför mig: öppna ytor, stooora fönster,  ljusa väggar. Äkta trägolv, som avger en underbar förnimmbar trädoft i hela huset. När jag tittar ut genom ett av de stora fönstren med gammaldags spröjs upptill, möter min blick havet. Havsutsikt! Himmel (blå) och SOOL!! Jag hör avlägsen fågelsång.

Ömer ligger i hängmattan med lite kaffe i handen och läser bok. Ayla och Alisa ägnar sig åt stillsam lek. Och jag,, jag sitter i min sköna hammock på vår altan och LER. 


Med denna levande visualisering borde väl min dröm snart manifestera sig, eller vad tror ni:-) Ni får gärna visualisera tillsammans med mig, så går hela processen säkert snabbare;-D


Så vad gäller nu? Spara pengar, skaffa jobb, lära sig att uppskatta de enkla sakerna i livet (att snåla alltså):-D!

Vem behöver HANDLA liksom?? Inte jag varje fall (svälj) Det finns väl ändå inget som går upp emot en enkel promenad bara, eller en egen liten picknick,, nä exakt,,,det gör det ju inte!

Å knäckebröd är ju faktiskt riktigt gott! ;-D 


Jag kanske ska lägga till i min visualisering att jag vinner på triss, ja, så gör jag!


Kramar från mig

ANNONS
Av åsa - 22 februari 2011 22:41

Här nedan kommer en artikel skriven av Sanna Ehdin, min idol:-))


En näringsbrist kan även ha rent fysiologiska orsaker, det vill säga att man äter otillräckligt eller att maten inte innehåller tillräckligt med näring. Men vad innebär det för kroppen att få brist på dessa olika näringsämnen – oavsett om orsaken är stress, känslor eller dålig mat? 

Vitaminer och mineraler ingår i alla enzym- och hormonsystem i kroppen och dessa system utför (parallellt) både fysiska och psykiska funktioner. Har man brist på näringsämnen påverkar det hela kroppen – både fysiologiskt och psykologiskt. Många viktiga vitaminer och mineraler är dessutom kopplade till olika psykologiska tillstånd. På grund av stress och matvanor har många människor i dag brist på både B-vitaminer och mineraler som magnesium och zink.

 

Magnesium är ett vanligt mineral som nästan alla har brist på. Det finns framför allt i skelett och muskler. Bristen beror dels på att vi äter magnesiumfattig kost, dels på att magnesium är en liten molekyl som man lätt förlorar med urinen när man är stressad. I dagens samhälle stressar alla och äter oftast inte tillräckligt med magnesiumrik mat – fullkornsprodukter, grönsaker och frukt. Maten är heller inte längre så rik på magnesium, men nötter av alla de slag är en av de bästa magnesiumkällorna.

När vi upplever stress ökar frisättningen av stresshormoner (adrenalin, noradrenalin och kortisol) för att vi ska bli alerta och kunna klara av faran. Men vid magnesiumbrist ökar stressen paradoxalt nog skadorna på hjärt-kärlsystemet, vilket i sin tur är stressande för kroppen. Det skapar ytterligare brist på magnesium så att man får svårt att handskas med stressen, vilket ger ökad brist osv. Under perioder av stark stress kan man förlora mer än hälften av sitt magnesiumlager.


Magnesiumbrist gör att irritationströskeln blir lägre och att man lättare oroar sig för saker och ting. Det är också mycket vanligt att magnesiumbristen leder till att kalcium ”vandrar” ut ur skelettet för att inte rubba dess inre balans. Överskottet av kalcium lagras i muskler, leder och bindväv.

Men kalcium och magnesium kan också vandra ur skelettet till kroppens mjukdelar som ett försvar mot försurning (det vill säga för lågt pH). Mjukdelarna kan vara försurade av stress, kroniska muskelspänningar (som ger mjölksyra) eller dålig mathållning. Resultatet blir att man har både magnesiumbrist och känner sig trött. Det innebär att man samtidigt kan vara väldigt trött och ha en malande inre aktivitet som gör att det är svårt att slappna av. Man sover inte lugnt och tänker inte heller lugnt och balanserat samt har tendenser till hjärtklappning. Man spänner sig för mycket i situationer som inte skulle kännas påfrestande om magnesiumnivåerna var normala i kroppen. 


Hjärtklappning hänger t ex samman med magnesiumbrist och det finns kloka läkare som vet det och ordinerar magnesium till sina patienter.


Hela B-vitamingruppen har en stark påverkan på personligheten. Vid B-vitaminbrist kan man bli depressiv eller få förändrad verklighetsuppfattning. Man kan även bli aggressiv eller ännu värre – bli schizoid, det vill säga känslokall.

Visste du att allvarlig brist på:

  • vitamin B3 och B6 kan leda till förändringar i verklighetsuppfattningen, vanligen illusioner, som ofta utvecklas till hallucinationer.

  • vitamin B6 och zink är vanligt hos schizofrena personer (även vanligt med svåra födoämnesallergier). 

  • vitamin B12 kan ge tvångsföreställningar och tvångsmässigt beteenden. 

En orsak till att många har B-vitaminbrist är att det är vanligt med olika slags infektioner i tarmarna – utan att man ens vet om det. Den friska tarmfloran spelar i själva verket en mycket viktig roll för bildningen av B-vitaminer. En osund tarmflora leder inte bara till gasbildning och en dålig nedbrytning av födan, utan också till psykologiska problem som depression, aggression och ett allmänt förändrat medvetandetillstånd. En studie publicerad nu i februari visade just detta, och det när man gav den västerländska kosten till apor. De blev deprimerade! Skriver om den studien snart.


Alltså: du är inte vad du äter – utan du är vad din kropp absorberar!


en sund och hälsosam tarmflora är helt nädvändig inte bara för ett väl fungerande immunförsvar, utan också för hur väl vi tar upp matens näring. Vill du blir frisk, piggare eller stabilare psykiskt – se då på vad du äter och hur det påverkar din mage..


En artikel av Sanna Ehdin


ANNONS
Av åsa - 22 februari 2011 22:36

En skrämmande artikel skriven av Sanna Ehdin om hur våra barn påverkas av bl a kosten och stressen o ch brist på vitaminer och mineraler i dagens samhälle...


Barnen drabbas hårt
I dag har vi fått en hel generation som har vuxit upp med ”den snabba maten” med mycket tomma kalorier, snabba kolhydrater och kemiskt manipulerade fetter. Resultatet är att dagens folksjukdomarna blir allt vanligare bland barn. 20 procent av barnen reagerar på stress genom att bli deprimerade, överviktiga eller visa tecken på diabetes och kärlsjukdomar. Två av tre amerikanska ungdomar har redan i 13-årsåldern en betydande grad av åderförkalkning i blodkärlen. 


Under de senaste fyrtio åren har andelen västerländska barn med allergier ökat från 3 procent till närmare 40 procent. Sedan 1978 har andelen barn som får diabetes ökat med 40 procent. En fjärdedel av tioåringarna är överviktiga och sedan 1995 har användningen av magsårsmedicin fördubblats bland barn upp till 14 år. Tre av fyra svenska barn i förskole- och skolåldern har sömnbesvär. Det innebär svårigheter att somna, täta uppvaknanden under natten, mardrömmar och orolig sömn.


Allt fler undersökningar visar att skräpmat gör barn oroliga, aggressiva och även depressiva. En dansk studie av så kallade problembarn visade att de mår bättre om de byter godis, chips och läsk mot ordentlig frukost. Det var uppseendeväckande förbättringar med klart mindre sjukfrånvaro, färre konflikter och bättre koncentrationsförmåga hos de unga. I Köpenhamn satsar nu politikerna på att skolorna under en femårsperiod ska få bättre skolmat och kostvägledning, vilket kan spara in på både psykologhjälp och specialundervisning. Ska det vara så komplicerat att se de rätlinjiga sambanden mellan god näring och bra prestationer?


Allt hänger samman och vi måste se till helheten. Maten stressas fram och resultatet blir att vi själva blir stressade och sjuka. Industriellt framställd snabbmat sparar tid vid matlagning, men i stället får vi näringsbrister, fungerar dåligt och förlorar inkomst (= tid) av att vara sjuka. På 1950-talet lade vi i genomsnitt ner två timmar på matlagning varje dag och i dag knappt en kvart. Maten har blivit en anonym och opersonlig ”färdigprodukt” där färg, form, konsistens och smak spelar roll – men hur är det med allt det andra då?


Mat är inte endast något som vi stoppar i oss utan något mycket större. Råvaror är levande väsen som består av i stort sett samma biokemiska beståndsdelar som vi. Mat är energi och födan har även en andlig dimension. Hur den har vuxit eller odlats, hur den behandlas, förvaras och tillagas spelar roll för vilken energi den tillför. Vi äter inte bara för kroppen utan också för själen. 


Vad kan vi enskilda människor göra för att stå emot organisationsvärdenas framfart och ”rädda maten”? Genom att välja vilken mat och vilka hushållsprodukter vi köper kan vi styra inriktningen på industrins produktion. Allmänhetens intresse för ekologiskt odlad mat har ökat stort under de senaste fem åren och det har också gjort att allt fler livsmedelshandlare och odlare satsar på ekologisk och hälsosam mat. Det är vi som individer som kan och måste dra vårt strå till stacken för att skapa en god hälsa till oss, våra barn och barnbarn och för att kunna bygga en bestående framtid.


Sanna Ehdin
Fil dr, immunolog

Av åsa - 22 februari 2011 22:27


En artikel av Sanna Ehdin

Välj mat som stressar eller läker

Matkrönika till Axfood, våren 2003


Två av tre svenskar är trötta eller stressade. Många lider av diffusa stressymtom som kronisk trötthet, koncentrationssvårigheter, magproblem eller smärtor i kroppen. Mycket av detta beror på att vi har tappat vår naturliga balans i kroppen – biobalans.


Vi fungerar enligt vissa givna villkor och detta finstämda samspel håller i sin tur igång livsprocesserna. Under dessa naturliga förhållandena är kroppen och psyket självreglerande och självläkande – men vad händer när förutsättningarna ändras? 


Den moderna kosten är näringsfattig och kaloririk. Detta framkallar stress för kropp och psyke. Vi äter i snitt vardera ett kg socker och vetemjöl (snabba kolhydrater) per vecka och detta frisätter mycket stresshormoner. Lägg sedan på alla koppar kaffe och resultat blir att vi själva producerar en kemisk stress i kroppen – dagligen.


Vår modern livsstil leder till olika näringsbrister. Ett högt intag av snabba kolhydrater ger de svängande blodsockernivåer som leder till extrem trötthet, irritation och humörsvängningar. 80 procent har mer eller mindre brist på magnesium, vilket gör att man lätt blir irriterad, sover oroligt och vaknar tidigt på morgonen. Stress och en dålig tarmflora ger brist på B-vitaminer, vilket gör att man bli depressiv, trött, orolig eller aggressiv.


Den nya, spännande teorin säger att antingen är vår hälsa i biobalans eller så har den kommit ”ur led” – och då har vi fått ett tillstånd av kronisk inflammation i kroppen. Detta visar sig vara en gemensam nämnare hos välfärdssjukdomarna som t ex hjärt-kärlsjukdomar, diabetes, alzheimer, paradontit, cancer och även fetma.


Men kroppen har en stark inneboende, självläkande förmåga som vi kan stärka genom våra handlingar och val av livsstil. För tio år sedan gick jag in i väggen och var då tvungen att lägga om livsstilen. Idag har jag en så god hälsa som jag aldrig tidigare haft!


Skapa biobalans genom att undvika det som främjar inflammatoriska processer – negativ stress, socker, skräpmat, kaloririk mat och härdat fett. Se till att varje dag äta gröna och färgglada frukter, grönsaker och lök som innehåller rikligt med inflammationsdämpande ämnen – flavonoider, karotenoider, och klorofyll. Vi behöver även tillföra de essentiella omega 3-fettsyrorna som effektivt motverkar inflammation. De finns i feta fiskar, i fiskoljor och i kallpressad linfröolja. Olivolja och rapsolja är både gott och nyttigt eftersom de innehåller fytosteroler som hämmar inflammation.


Sömn, vila och meditation främjar också våra självläkande krafter. Sommaren är en viktig fas att fylla på med energi och stärka sig inför höst- och vintermånaderna. Rensa ut kroppen och fyll på med grön och färgrik energi!


Sanna Ehdin, Fil. dr
Författare till bl a Den självläkande människan (www.ehdin.com)


Av åsa - 22 februari 2011 21:45

Jag har insett mer och mer vilken viktig betydelse våra vitaminer och mineraler har för vår hälsa och vårt välmående. En vitamin som jag för tillfället är lite extra intressant är D-vitaminen. Här kommer ett stycke ur en artikel skriven av Sanna Ehdin 



D-vitamin är oerhört centralt för att vi ska hålla oss pigga och friska! Vitamin D är ett fettlösligt vitamin som är oerhört centralt en mängd funktioner i kroppen. Det är så viktigt att det borde definieras som ett hormon. Vi har bara 30 000 gener i kroppen och Vitamin D påverkar 2 000 av dem – vilket visar hur viktigt det är.

D-vitamin behövs för emotionell och psykisk stabilitet, för att få ett stabilt nervsystem och normala hjärtslag. Det är väsentligt för sköldkörtelns funktion (produktion av tyroxin) och brist ger lägre energinivå. Det hjälper huden att andas och är stärkande för lever och galla. Hela 60 procent av de som har typ 2 diabetes har D-vitaminbrist.

Det är helt nödvändigt för immunförsvarets funktion så att vi kan undvika förkylning och influensor. Vitamin D har även visat sig ge 60 procent skydd mot en rad cancerformer visar ny forskning, och personer som utvecklar cancer har ofta låga halter D-vitamin i blodet. Trettio procent av all cancer skulle kunna förebyggas om vi ökade intaget av D-vitamin menar läkare William Grant, internationellt erkänd forskare och vitamin D-expert.


Sanna Ehdin

Hus

Av åsa - 14 januari 2011 21:52


Äntligen har lillfian somnat, och jag kan på ALLVAR börja ägna mig åt mitt fredagsmys  

Jag fortsätter drömmeriet där jag slutade sist, och spanar in husläget i trakterna, och nästan direkt hittar jag mitt drömhus (fan också)! Jag blir ju så himla sugen att jag tror jag döör! Såååå FINT var det! Ute på landet, ligger precis brevid en hästhage, natur,,, stöööön... Jag lovar, hade Ömer sagt, "ok, vi slår till NU", då hade jag nappat DIREKT! Vadå, pengar och jobb,, varför??   

Suck, ja, det dyker väl upp fler drömhus längre fram på vägen när läget är mer rätt, efter mammaledighet och när man börjat jobba.Kram på er, nu ska jag titta på en film  


Av åsa - 12 januari 2011 15:06

Hej alla, sitter här och lyssnar på Ayla när hon leker med sina små djur. "nu äta vi lilla vännen", "du lyssna på mej!" Gud vad gulligt!! Man borde skriva dagbok, och dokumentera alla roliga saker hon säger Alisa sover, och jag sitter och drömmer om hus, och hur framtiden kommer att se ut Känns som att det var längesen man hade tid att sitta och dagdrömma. Skönt! Denna veckan har jag typ inget planerat, så jag ska passa på att göra saker jag inte gör så ofta, lära, skriva och vara lite konstnärlig, tänkte jag. Jag ska leva i nuet och njutaKram på er

Av åsa - 11 januari 2011 21:17

Under ett svagt ögonblick idag fick jag den brillianta idèn att jag skulle gå ut.. Mycket riktigt, ut gick jag, med tvillingvagnen och allt. Nu i efterhand kan jag känna att det var ett rent mirakel att vi kom hem helskinnade överhuvudtaget! Det var GLASHALT, MODDIGT OCH BLÅSIGT! Fy för den lee (stavas d så?)! Med darriga ben traskade jag iväg, och höll hårt i vagnen. Körde fast i en SJÖ av vatten blandat med is. Efter många svordomar och mycket envishet lyckades jag slita loss vagnen och stapla vidare:-S Det var en ren och skär välsignelse att komma hem till värmen och tryggheten;-)

Jag lovade mig själv att inte så mycket som att sticka ut näsan föränn tussilago börjar växa i vägkanterna!

Så, vi ses till våren:-D  

Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se